TENISOVÁ PŘÍPRAVA OD POČÁTKU K PERSPEKTIVNÍ ÚROVNI V DOROSTENECKÉM VĚKU
1.SEMINÁŘ PRO TENISOVÉ RODIČE
PRŮVODCE VÝCHOVOU BUDOUCÍHO SPORTOVCE OD PŘEDŠKOLNÍHO DO POČÁTKU DOROSTENECKÉHO VĚKU
Úvod:
• Proč a jak ovlivňuje znalost problematiky rodiči výsledné šance dětí dosáhnout výkonnostního maxima
• Na základě čeho se rozhodnout jaký sport dítěti vybrat
• Výběr trenéra, komunikace a její důležitost v celkovém kontextu, role rodiče
Hlavní část:
• Talent
• Kdy a proč se rozhodovat o jakou výkonnostní úroveň v budoucnu usilovat
• Koncept tréninku odpovídající optimálnímu vývoji dítěte vs. raná specializace (Richard Schoenborn) a důsledky z toho vyplývající
• Metodická doporučení ITF pro koncept přípravy v dětském a juniorském věku u ambiciózních hráčů
• Konfrontace těchto systémů s konceptem ČTS
• diskuse
TENIS
q TŘETÍ NEJNÁROČNĚJŠÍ SPORT Z HLEDISKA KOORDINAČNÍCH SCHOPNOSTÍ (krasobruslení, gymnastické sporty)
q JAKO INDIVIDUÁLNÍ SPORT VELMI PSYCHICKY NÁROČNÝ (vysoká odolnost vůči stresu, Perič, 2006)
q RYCHLÝ VÝVOJ HRY V POSLEDNÍCH LETECH = REVOLUČNÍ ZMĚNY V KONCEPTU PŘÍPRAVY DĚTÍ A JUNIORŮ (nutnost plánování a systematizace)
q VĚTŠÍ NÁROKY NA KVALITU PŘÍPRAVY V DĚTSKÉM VĚKU
1.Proč a jak ovlivňuje znalost problematiky výsledné šance dětí dosáhnout výkonnostního maxima
1.Proč a jak ovlivňuje znalost problematiky výsledné šance dětí dosáhnout výkonnostního maxima
Reálnější náhled na tréninkový proces
Nereálné požadavky
Nepodceňujte stres a tlak vzniklý soutěžním prostředím
Pomoc dětem tento stres tlumit
….tenis je jen sport….
Rodič sportovec vs. rodič nesportovec (tenista vs. netenista)
Nesrovnávejte děti (projevy individuality)
Přeceňování úspěchu/neúspěchu
Falešná motivace
Pozitivní vztah
Podpora ve vztahu ke sportu
2.Na základě čeho se rozhodnout jaký sport dítěti vybrat
2.Na základě čeho se rozhodnout jaký sport dítěti vybrat
q Kdy začít s tréninkem
q Důležité součásti přípravy v jejích počátcích
q Čím pomoci v předškolním věku
q Doplňkové sporty a aktivity („pohybový transfer“, „banka pohybových vzorců“)
q Kombinace více sportů (pozor na vlastní ambice!!!)
q Rozdíly mezi individuálními a kolektivními sporty (herní přístup v kolektivních sportech, menší psychická náročnost, vliv kolektivu, tréninkový objem, porovnání systému soutěží)
3.Výběr trenéra, komunikace a její důležitost v celkovém kontextu přípravy
3.Výběr trenéra, komunikace a její důležitost v celkovém kontextu přípravy
v Kritéria výběru trenéra(praxe, vzdělání, úspěchy, etický kodex, osobnost)
v Vztah rodič vs.trenér (otevřenost, společné cíle, vzájemná tolerance, spolupráce)
v Zásady komunikace – spolupráce na tréninkovém plánu
- četnost a obsah tréninku
- rodina a tenis (dovolené…)
- chyba sebeprojekce
- změny v komunikaci v závislosti na věku a úrovni
- úroveň a kvalita komunikace
- pravidelnost
- otevřenost
HLAVNÍ ČÁST
1. TALENT
v Vliv na počátek přípravy (motorické učení, motorická docilita)
v Druhy:
§ Motorický(chybně považován za jediný určující parametr, bez něj však nemožné dosáhnout větších úspěchů, koordinační schopnosti)
§ Mentální(pro tenis nejvýznamnější)
§ Somatotip(čím lepší úroveň, tím významnější)
v Nejméně dědičné – mentální schopnosti a koordinace
v Vliv prostředí a výchovy na talent („Některé studie uvádí, že asi 63% tlaku vyvíjeného na dítě mají „na svědomí“ rodiče“, Perič, 2006, sociální skupina)
v Hlavní ukazatel budoucích šancí uspět
v Biologický věk a jeho vztah k talentu (biologická akcelerace/retardace)
2. Kdy a proč se rozhodovat o jakou výkonnostní úroveň v budoucnu usilovat
Porovnání s národní úrovní (orientační)
Mentální a fyzické předpoklady
„zapálení“
Rekreační/vrcholový tenis; doplněk/hlavní sport
Kdy do velkého klubu? Jaké ne/výhody přestup přinese? Jaké očekávat podmínky? (výsledky v ml., st.ž.)
Věk 12 – 14 let rozhodující v budoucím kontextu
Nelze spoléhat na mentální vlastnosti, které dítě nemůže mít mnohdy rozvinuté (uvědomělost, volní vlstnosti, aspirace, perzistence, dlouhodobá cílevědomost)…vždy je třeba pomáhat…
Zásadní změna v prostředcích, objemu i významu přípravy (Dent, 1994)…viz.komplexní tren.koncept (doplňkové činnosti – vyrovnávací a kompenzační cvičení, plavání, regenerace)
Neopomenout skloubení: škola-sport-volný čas (pozor:často se nedoceňuje!)
3.Metodická doporučení ITF pro koncept tréninku v dětském a juniorském věku u ambiciózních hráčů
4.Koncepce tréninku odpovídající vývoji dítěte vs.raná specializace (Richard Schoenborn)
aneb „dítě není malý dospělý“
aneb „dítě není malý dospělý“
Koncept odpovídající vývoji
ü Včasný rozvoj koordinačních a rychlostních schopností
ü Vytvoření co nejširší zásobárny pohybů – pohybová zkušenost – pozitivní vliv na speciální požadavky specializace
ü Rozvoj všeobecné všestrannosti
ü Rozvoj specializované všestrannosti
Raná specializace
q Předčasné vyčerpání adaptačních podnětů (teorie adaptace)
q Komplikace správného fyziologického rozvoje
q Neadekvátní zátěž
q Nepřiměřený psychický tlak
q Stagnace výkonnosti (první a druhá)
q Přesycení sportem
q Absence pohybového transferu
q Syndrom vyhoření (Burn-out)
5.Konfrontace předchozího s konceptem přípravy dětí a mládeže ČTS
Chybí ucelenější (programový) systém vzdělávání (metodická komise ČTS)
Chybí speciální literatura pro tenisové rodiče (mnoho zbytečných individuálních „pokusů“ o vlastní systém přípravy vedoucích k předčasnému konci kariéry)
Finanční náročnost závodního tenisu větší – tím zřejmá selekce mezi potencionálními adepty (talenty)
Kroky metodické komise v oblasti dětského tenisu nešťastné (posouvání hranice počátku velké psychické zátěže, BH, mladší/starší dorost)
Snaha o předčasnou maximalizaci výkonnostní úrovně v dětském věku (Burn-out)
Podpora velmi malého počtu eventuelních talentů
V mnohým případech koncepčně špatná práce TSM (co nabízejí?)
Turnajový kalendář (bez omezení, zbytečné množství turnajů, těžká orientace v plánování)
Závěr
Průzkum ukázal, že podpora a zájem rodičů o tenisové krůčky svých dětí je jedním z hlavních faktorů ovlivňujících setrvání dětí u tenisu. Přirozený psychický a fyzický stres soutěžního a konkurenčního prostředí v tenisu je dostatečným negativním faktorem, který bezprostředně ovlivňuje motivaci a výkonnost. Proto by rodič měl zastupovat kladnou a pozitivní stranu celého systému. Měl by být nápomocen v nejtěžších chvílích. Bohužel stejný průzkum také prokázal, že většina negativních vlivů působících na mladé tenisty pochází právě ze strany rodičů. Protože rodič je jednoznačně jedním z nejdůležitějších článků celého řetězce, je třeba, aby byl co nejlépe obeznámen se svojí rolí a byl připraven ji plnit co nejlepším způsobem. Tento seminář byl prvním koncepčně připraveným pokusem situaci a pozici „tenisového rodiče“ objasnit….doufám, že úspěšně…
Literatura a další zdroje informací
BURSOVÁ, M. Kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2005
CRESPO, M., MILEY, D. Tenisový trenérský manuál 1.stupně. Olomouc: FTK UP, 2000
CRESPO, M., MILEY, D. Tenisový trenérský manuál 2.stupně. Olomouc: FTK UP, 2001
DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2002
DOVALIL, J. Pohybové schopnosti a jejich rozvoj ve sportovním tréninku. Praha: Olympia, 1986
DTB Tennislehrplan 1 u. 2, BLV 1995 u.1996
FEJTEK, J., MAZUROVOVÁ, Z. Předsportovní příprava. Praha: Olympia, 1990
GROSSER, M., KRAFT, H., SCHÖNBORN, R. Schnelligkeitstraininkg im Tenis. Sindelfingen: Sportverlag Schmidt & Dreisilker, 1998
HAVLÍČKOVÁ, L. & kol. Fyziologie tělesné zátěže I. Praha: Karolinum, 2004
HEINZEL, A., KOCH, P., STRAKERJAHN, U. Koordinationstraining im Tenis. Sindelfingen: Sportverlag Schmidt & Dreisilker, 1997
JANSA, P., DOVALIL, J. a kol. Sportovní příprava. Příbram: Pb tisk, 2007
KOS, B. Zábavná cvičení. Praha: Olympia, 1992
KREUZER, M. Das Training der sportmotorischen Fähigkeiten. Studienbegleitende Arbeit, 1996
KRIŠTOFIČ, J. Kondiční cvičení. Praha: Grada, 2007
LEKIČ, M. Učebnice tenisu. Praha:1997
METODICKÁ KOMISE ČTS. Manuál pro trénink minitenisu. Praha, 2006
METODICKÁ KOMISE ČTS. Učební texty pro trenéry II .a III. třídy. Praha, 1992
PERIČ, T. Výběr sportovních talentů. Praha: Grada Publishing, 2006
PERIČ, T., Sportovní příprava dětí. Praha: Grada Publishing, 2004
SCHÖNBORN, R. Moderní výuka tenisové techniky. Nakladatelství Ladislav Hrubý, 2006
SCHÖNBORN, R. Optimales Tennistraining. Spita Verlag, 2006
SCHÖNBORN, R. Optimální tenisový trénink. Olomouc: Vydavatelství UP, 2008
SCHÖNBORN, R. Tennis Techniktraining. Aachen: Meyer & Meyer Verlag, 1998
SCHÖNBORN, R. Training im Kinder und Jugendtennis. Aachen: Mayer & Mayer Verlag, 2001, 2.überarbeitete Auflage 2008
STOJAN, S. Moderní tenis. Praha: ATOS, 1991
STOJAN, S., BRABENEC, J. Tenis zdravým rozumem. Praha: T/Production, 1999
VAVERKA, F., ČERNOŠEK, M. Základní tělesné rozměry a tenis. Olomouc: FTK UP, 2007
Weineck, J. Optimales Training. Balingen: Spita Verlag, 2004
ZHÁNĚL, J., ZLESÁK, F. Koordinační schopnosti v tenise. Olomouc: FTK UP, 2001
Grosser, M., Schoenborn R. Závodní tenis pro děti a mladé hráče. Nakladatelství Ladislav Hrubý, 2008
Crespo, M., Miley, D. Jak být lepším tenisovým rodičem. ITF Ltd, 1999
Literatura a další zdroje informací
Internet: videa, články, videoanalýzy atd…
nepřeberné množství informací
www.YouTube.com
www.Protennis.cz
www.catt.cz
www.icoach.com
KONTAKT
E-mail: jirka.rosol@post.cz
www.tennisteam.cz