Kategorie starší žáci a mladší dorost
statisté: Nicole Palečková 2003, Jakub Babka 2004
Charakteristika mentálního a fyzického vývoje jedince
- Kategorie 13/14 – 15/16 let
- Akcelerace fyzického i mentálního vývoje (růstový skok-možná ztráta koordinace, sportovci lepší průběh bez výraznějších projevů)
- fáze formálně logického myšlení (přemýšlení i o tom co si nelze názorně představit)
- při řešení problému jedinec uvažuje o různých alternativách
- zrakové vnímání dosahuje maxima rozvoje
- roste schopnost účinněji se učit na základě poznání logických souvislostí (naopak memorování odmítá)
- vytváření vlastního žebříčku hodnot
ü Psychické předpoklady (morálně volní vlastnosti, sebekázeň, seberealizace, sebekontrola, sebedůvěra, úroveň práce se stresovou situací..emoce-myšlení….)
- emoční labilita
- v jednotlivých oblastech vývoje může být jedinec různě vyspělý!!!
Základní atributy tréninku
princip ADAPTACE ovlivňuje vše
„doladění “ moderní úderové techniky (nejen základní údery)
Hitování (vytváření „základu pro všechny další složky juniorského tréninku“)
Pravidelný trénink tzv. úderové abecedy (zákl.údery, topspin, halfvolej, „poloviční halfvolej“, liftvolej, úhel, kraťas, drive)
Důraz na pohyb po dvorci
Rozvoj rychlosti (úderové, reakční, rozhodovacích procesů) – ztížením podmínek
Maximální důraz na servis a return (opak je standardem!!!)
Využívání silného úderu k rozhodnutí výměny (rozdíly mezi muži a ženami)
Rozvoj taktického jednání (cvičení s více řešeními, z celkového pohledu-vedení utkání, pozorování atd.)
Rozvoj anticipace (geometrická, situační, dílčí…)
Důraz na intenzitu v tréninku – i na úkor kvantity – rozvoj „speciální kondice“ (krátceintenzivně lepší než dlouho a polovičatě)
Procvičovat volbu taktických možností (..když nastane tato situace udělám toto…viz.:“nevim co mám hrát“)
Situační trénink (situace tvoří podmínky)
- Z pohledu ovlivnění techniky
- Z pohledu zápasové situace (hra pod tlakem/ve výhodě/neutrální výměna??!! – má nastat?)
- Samostatná část konceptu tréninku, navazuje na drilové formy, dobře doplňuje právě podobností s utkáním
Rozdíly v tréninku dívek a chlapců (z hlediska taktiky, diferenciace pohlaví a s tím související odlišnosti, psychologických osobnostních rysů)
Posloupná řada: technika úderů – technika v pohybu – drilové formy tréninku – situační trénink – sparingová utkání se specifickým zaměřením – sparingová utkání s obecným záměrem
Cvičení - tipy
- Rozvoj specifické rychlosti (úderová, reakční, rozhodování, svalové předpětí)
- Seskok-odraz
- medicinbal – hody podání
- medicinbal - hody po pohybu stranou-údery
- stínování s raketou s odporem – vyplněná hlava rakety
- Rozvoj anticipace x rozhodování se – reakce na míč po: zavřené oči/otočení zády/po pohybu z různých pozic/z nahrávky trenéra/vlastní…dohrávka na body
- Zvyšování intenzity tréninku
- volej – základní čára
- volej s podřepem
- hitování z nahrávek a přidaným pohybem kolem terčů – nízký míč po pohybu dopředu/kombinace dlouhý, krátký/krátký nízký x dlouhý vysoký
- Zvyšování citu pro míč – zrychlování výměny, kombinace rotací
- Nácvik „standardních rozehrání“ – vytváření souvislostí (např.„openning“, druhý míč do slabšího úderu, )
- Situační trénink (vymezení podmínek, )
- Délka úderů
- Hra uvnitř kurtu
- Lift a vytváření úhlů, cit pro míč
- Hra do zakázaného pole
- Přizpůsobování šířky dvorce
- Souboj krátkých liftů s dlouhými údery
- Podání – zlepšení odrazu (seskoky-výskoky), švihu (odhody medicinbalem), zapojení zápěstí (klek), stabilita (klek na míčku)