BECHYNĚ 2011
Závislost taktického jednání na technické způsobilosti a mentálních vlastnostech jedince a jaké základní atributy toto ovlivňují.
1. V dětském věku (ml.ž.)
2. V juniorském věku
Pozn.: věnováno výchově závodních hráčů, nikoli rekreačních
1. Dětský věk
adaptace (přizpůsobení vnějším podmínkám, přirozený ovlivňující faktor)
Jak děti hrají?
- Míče vysoko odskakují, záklon, přetočené držení ve snaze kontrolovat míč, nedotažené-naražené údery, často odklon od zákl.biomechanických principů – viz přirozená adaptace, omezený úderový rejstřík, dlouhé výměny, rozhoduje úroveň koordinace a docility, počty tren.hodin, taktika?..“nekazit a vrátit míč“ = horší podmínky pro budoucí taktické jednání, budoucí výkonnostní perspektivu (hra bude rychlejší, hra intuitivnější, málo času na rozhodování, automatizované jednání atd.)
Z toho vyplývá:
- Trénovat variabilně, všechny údery, hlídat základní biomech.atributy techniky (co je ještě individuální tech.projev a co již chyba odporující biomech.principům?), trénovat 5 základních herních činností (hra po podání, po returnu, od základní čáry, útočná hra a náběh k síti, obranná hra a prohoz) a 3 základní herní situace (neutrální výměna, hra pod tlakem, hra při výhodě)
Faktory ovlivňující taktické jednání u dětí:
- Mentální věk
- Fyzický věk a somatotyp
- Úroveň techniky a její trénink
- Výběr turnajů
- Výkonnostní nároky (BH), z toho vyplývající předčasný stres…
- Adaptace na herní projevy ostatních dětí
Praktická ukázka s Kubíkem
1.rozehrávka (malý kurt-halfV, kombinace halfV+V, údery brzo po dopadu v post.za čarou pro P, kombinace dlouhý míč a krátký lift před č.p., celý kurt – délka, rytmus, neobíhat forhendem, V + S)
2. útočné údery + náběh
3. hra uvnitř dvorce + prohoz (T u sítě hraje V)
4. čopy, čopy kros + F po lajně, čopy lajna + F opačně
5. liftované údery do B, totéž + zakončení z kratšího míče
6. podání, P + rozehrání bodu (vše za č.p.)
2. Junioři
Taktické jednání v juniorském věku
- Propojení taktického jednání, psychických předpokladů a návyků z dětství (viz.předchozí informace)
Co ovlivňuje taktické jednání v juniorském věku?
- Technická způsobilost
- Herní a tréninkové návyky z mladších kategorií (úroveň znalostí)
- Psychické předpoklady (morálně volní vlastnosti, sebekázeň, seberealizace, sebekontrola, sebedůvěra, úroveň práce se stresovou situací..emoce-myšlení….)
- Anticipace (geometrická, situační, dílčí..nápřah atd…)
Doporučení:
- Reakce na chybu (patří do hry), důležitá zpětná vazba
- Různé způsoby počítání v tréninkových bodech (ukázka)
- Procvičovat volbu taktických možností (..když nastane tato situace udělám toto…viz.:“nevim co mám hrát“)
- Taktické situace nacvičovat nejdříve v herních cvičeních a pak teprve v průpravné hře (na body)
- Využívat cvičení kde je na výběr více možností
- Využívat pauzy k získání duševního klidu – rovnováhy – cílevědomé jednání (jak v tréninku tak v utkání…často v tréninku bez tohoto prvku = chyba)
Procentuální hra:
- Udržení míče ve hře (cvič.: 11bodů)
- Využívání silného úderu co nejčastěji (cvič.: F na ¾ dvorce)
- Kontrolovaná agrese – útočná mysl – každý úder naplno (hra uvnitř dvorce)
Cvičení na zlepšení taktického jednání:
1. Dvojice úderů
- Kraťas + lob
- Krátký kros ven z dvorce + dlouhý po lajně
- Dvakrát do stejného místa + třetí na druhou stranu
- Topspin do slabšího úderu + náběh k síti
2. Automatizované jednání v úvodu výměn (2-4 údery)
- 2x F kros + B lajna + dohrávka
- 2x F kros + F lajna + opačný F
- 2x B kros + změna po lajně
- Pouze jedno P + R pouze F
- ….atd. (bez/s P, více možností)
3. Alternativní způsoby počítání (vždy zdůrazní určitý taktický záměr, vliv sebedůvěry)
- Uhraji bod – mám dále P, prohraji – ztrácím P
- Bod za 2 míče uhrané za sebou, 3míče=game, 6míčů=set
- První bod v gamu = 30:0
- Servírující má na uhrání bodu 8 – 1 úder, neuhraje-li – ztrácí P
- Stav 40:40 a jedno P (vyhraje podávající-má výhodu a již dvě podání, prohraje – má opět jedno P)
- 30:40 a jedno P (vyhraje podávající=30 a dvě podání)
- „11“ oba hráči mají základ 11 bodů s následujícím počítáním (síť -3body, aut -1bod, vítězný míč +2body, vyhrává kdo dosáhne 18b.nebo když soupeř má 0)
- Další alternativy
Ukázka Markéta, Vašek
- Rozehrávka (krátké lifty, mezi boč.čárami pro dvouhru a čtyřhru, voleje, čopy, podání….)
- Od pomalého úderu zrychlovaně
- Hit – hráč říká co bude hrát za úder
- Cvič.na anticipaci (rozehrávka na střed + útočný úder + dohrávka)
- Cvičení 1. (hra na polovinu dvorce se čtyřhrou, uvnitř dvorce)
- Cvičení 2. (hráč A hraje krátké ven z dvorce, B po lajně dlouhé nebo trojúhelníkově)
- Cvičení 3. (výměna po lajně – topspin do B poloviny + dohrávka)
- Alternativní způsoby počítání