Školení trenérů II. třídy Sparta Praha

TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA, DRILY

Stavba tréninku – plánování – struktura tréninkového plánu

(skupinový, individuální, zásady, stavba, organizace, načasování atd…)

 

Tréninková jednotka – zásady

  • Stanovený cíl pro každou TJ
  • Struktura TJ: úvod (obecné a specifické rozcvičení), úderová  („hitovací“ část), hlavní náplň, závěrečná část (výběr dle zaměření tj.: hitovací cvičení, „vyhrání se“, obecná aktivita)
  • Ve většině TJ se má objevit všech 5 základních herních situací: podání, return, hra od základní čáry, náběh k síti a hra u sítě, obrana proti náběhu – prohoz
  • Často zařazovat základní situační stavy v utkání: hra ve výhodě, hra pod tlakem, neutrální výměna (v juniorských kat. a vysoké výkonnostní úrovni již vynechávat – model z obrany přejít rovnou do útoku)
  • Variabilita, pestrost, kreativita v užitých cvičeních
  • Důraz na kratší délku cvičení (5-10min.)
  • Cvičení se provádí v pohybu (s výjimkou úvodních korekčních technik)
  • Kritika konstruktivní, sendvičová metoda
  • Individuální přístup
  • Skupinový trénink zařazovat pravidelně (výhody: kolektiv, rivalita, zábava, pozitivní atmosféra, psychická nenáročnost…atd.)

 

Drily

Cíle drilů:

  • Technické (nácvik a zdokonalení…viz. trénink techniky)
  • Taktické (situační trénink)
  • Psychologické (cvičení na rozvoj: koncentrace, percepce, anticipace…)
  • Kondiční (pohyb po dvorci, úderová technika v únavě…)
  • kombinované (častý jev, jedno cvičení v sobě skloubí několik cílů)

Vymyslete příklad na každou variantu. Ve skupině.

Metodika:

  • stupňující se obtížnost
  • 5 základních herních situací
  • Počet hráčů
  • Část tréninku
  • Použití pomůcek
  • Účast trenéra
  • Přizpůsobení drilu
  • Optimální výzva

 

Plánování drilů a jak je vytvářet:

  • Postupné zvyšování obtížnosti (lehčí cvičení před těžší)
  • Technická cvičení před taktická
  • Drily na nácvik dovednosti před drily na upevnění dovednosti
  • Náročná cvičení proložit lehčími
  • Ke konci tréninku zařadit kondiční drily
  • Koordinačně náročnější cvičení před kondičně náročnými cvičeními
  • „méně znamená více“ (menší počet drilů v jedné tréninkové jednotce)
  • Stanovit cíl drilu
  • Dril by měl obsahovat to, co se v utkání skutečně používá
  • Hrát na cílové plochy (trénink orientovaný na cíle)
  • Měnit postavení hráče a trenéra
  • Měnit směr úderů
  • Měnit délku míčů
  • Měnit rychlost úderů
  • Měnit druhy úderů
  • Změny cílových ploch
  • Více úderů ve výměně
  • Měnit způsob nahrávání (rotace, výška, rychlost)

 

 Vymyslete příklad několika drilů se zaměřením s dodržením těchto zásad. Práce ve skupině.

 

Střídání hráčů:

  • Podle cíle tréninku
  • Při nahrávkách
  • Při samostatné hře na jednom dvorci
  • Při hře na více kurtech
  • Podle části a cíle tréninku
  • Podle herní úrovně

Vymyslete příklad střídání (točení se) hráčů při skupinovém tréninku ve třech. Práce ve skupině.

 

Struktura tréninkového plánu

  • Z hlediska počtu hráčů v tréninku:
  1. Individuální
  2. Dvojice
  3. Skupinový
  4. Zápasový trénink

 

Zápasový trénink

  • Nelze vytvořit skutečnou atmosféru utkání
  • Do popředí vystoupí taktika a technika bude potlačena
  • Ctižádost a rivalita mnohdy nedovolí variabilitu a zkoušení nových technik
  • Přesto velmi důležitá součást tréninku
  • Důležité je trenérské vedení u nižších věkových kategorií
  • Nemusí to být vždy pouze klasické utkání, využívají se různé obměny (změny podmínek, omezení v typu úderů, změny počítání skóre, handicapy atd.)
  • Zápasový trénink může být součást tréninku a navazovat na téma v tréninku probírané

Vymyslete příklady na zadání zápasového tréninku. Práce ve skupině.

 

Příklad stavby drilu

Téma: zdokonalení forhendu s horní rotací

  1. Ideální podmínky – nahrávka z postavení od sítě, pravidelně, slovní korekce
  2. + nahrávka do mírného, předem určeného pohybu
  3. + hra s hráčem v postavení trenéra na voleji
  4. Nahrávka z koše + umístění míče do daného prostoru (při zvládnutí techniky zařadíme jako bod 1.)
  5. Výměna s hráčem od základní čáry nebo podle úrovně na ¾ kurtu
  6. Výměna s hráčem na celý kurt s umístěním do cílové plochy
  7. Hra F kros na body – krosové poloviny dvorce
  8. Hra F kros na body s umístěním za čáru podání (před ní = aut) – krosové poloviny dvorce
  9. Hra F po lajně proti B čopu na lajnové poloviny dvorce – na body
  10. Hra F na vyznačené ¾ dvorce – na body
  11. Stejně jako 10. Ale ve zbývající ¼ se smí B

 

Návrhy drilů s využitím cílových ploch/rozdělení kurtu na zóny

  • Zóny 1,2,3
  • „červená zóna“
  • Omezení pohybu za základní čáru
  • Poloviny dvorce
  • Rozdělení dvorce na jednotlivé segmenty (viz nákres)
3.4.2017